Статті

Працевлаштування у Польщі: чого чекати громадянам України?

Зміни, що відбулися за останні 4 місяці в законодавстві Польщі, можна назвати великим кроком назустріч трудовим мігрантам, а також бізнесменам з інших країн. Давайте розберемося в тому, що змінилося для наших співвітчизників, які планують виїхати на заробітки до сусідньої країни або вже реалізовують себе на її території.

А навіщо щось міняти?

Економіка сусідньої країни розвивається досить стрімко, для неї характерне постійне зростання та повна відсутність рецесії за даними на 2019 рік. А пандемія коронавірусу, що зачепила весь світ, хоч і вплинула на розвиток країни, проте знизила рівень ВВП у ній лише на 2,8%, тоді як інші європейські країни постраждали набагато більше. Наприклад, у Німеччині, Франції та Італії рецесія була на порядок вищою, вона склала 5%, 8,3%, 8,8% відповідно.
За прогнозами експертів 2022 може стати вдалим для країни і увінчатися зростанням економіки на рівні 5,1% ВВП. Ще в жовтні минулого року дослідження аналітиків компанії Coface, що спеціалізується на страхуванні та управлінні торговими ризиками, дозволили стверджувати, що економіка Польщі вийшла на "допандемічний рівень".
Цілком логічно, що з економічним відродженням, зростає потреба у додаткових кадрах. Останні роки Польща і так активно залучала трудових мігрантів для виконання робіт різного виду, проте зараз усі країни зацікавлені у виході з кризи, і тому конкуренція за робочу силу відчувається особливо гостро. Німеччина та Великобританія в цьому аспекті є найбільш явними конкурентами на світовому ринку за працівників й тому польській владі не залишалося нічого, крім створення більш привабливих умов для трудових мігрантів. З іншого боку, враховуючи привабливість цієї країни для наших співвітчизників та справді великий відтік громадян на роботу саме до цієї країни, спрощення процедури для працевлаштування було суттєвою потребою українських громадян. Це підтверджують результати соціологічного опитування “Громадяни України на польському ринку праці”: досвід, виклики та перспективи” (проведено ще у 2019 році EWL Group та Центром Східноєвропейських студій Варшавського університету). На запитання: “Які дії польської влади могли б покращити комфорт Вашої роботи у Польщі?” пункт “спрощення процедури працевлаштування” відзначили 43,9% респондентів, а “зменшення періоду очікування рішення чиновників” - 36,9%.

Які проблеми виникають на шляху до мрії?

Незважаючи на те, що законодавство Польщі є одним з найбільш ліберальних серед країн Європейського Союзу, деякі труднощі все ж таки виникали раніше. Особливо це стосувалося так званого другого кроку іноземців, йдеться про реалізацію бажання громадян продовжити своє перебування та працевлаштування в цій країні. Саме на цьому етапі люди стикаються з великою кількістю правил, їхньою заплутаністю, цілим списком вимог, а також тривалим терміном розгляду легалізаційних документів польською владою. Коли люди хочуть виїхати на заробітки в іншу країну, то, швидше за все, вони розглядають таку можливість на довгострокову перспективу і тому обов'язково стикаються з цим.
У 2020 році ситуація змінилася у бік поліпшення, проте ці зміни пов'язані з пандемією і мають тимчасовий характер. Їхня суть зводиться до того, що іноземним громадянам дозволили залишитися в країні на більш тривалий проміжок часу, не вимагаючи при цьому продовження легалізаційних документів або продовження чинних. Розуміючи це польський уряд все ж таки зважився на внесення змін до Закону про іноземців.

Що змінилося?

Прийняті польським Сеймом новели спрямовані на спрощення легалізаційних процедур, що спонукають закордонного працівника подавати заяву на дозвіл на тимчасове чи постійне проживання у Польщі (т.зв. карту перебування). А тепер про все по черзі.

Нове запрошення до Польщі на 2 роки: що це таке?

Польська влада продовжила до 24 місяців термін, протягом якого громадяни шести країн (Білорусії, Росії, Грузії, Вірменії, Молдови, а також України) можуть працювати у Варшаві, Кракові, Любліні, Гданську та інших містах країни без дозволу на підставі декларації про доручення роботи (т.зв. "освячення"). Раніше цей термін складав 6 місяців. Про умови співпраці по освідченню слід домовлятися з посередниками або безпосередньо з польською фірмою. Раніше освячення видавалося співробітнику і діяла в період, доки співробітник обіймає конкретну посаду на конкретному заводі, фірмі тощо. Зараз же, нове запрошення до Польщі на 2 роки, що видається - чудовий шанс досягти поставлених перед собою цілей. Адже так набагато простіше досягти успіхів у просуванні кар'єрними сходами. А це, у свою чергу, сприяє позитивній динаміці щодо зростання заробітної плати. Враховуючи, що працевлаштування в Польщі й так досить привабливе для наших громадян, такі кроки назустріч з боку влади важко гідно оцінити.

Скільки коштує подання заяви?

Вартість подання заяви зросла з 30 злотих до 70 злотих, однак у довгостроковій перспективі це набагато вигідніше. Адже зараз нове запрошення до Польщі на 2 роки видається, а раніше воно видавалося лише на 6 місяців.

Задокументоване місце проживання та постійне джерело доходу: чи треба вказувати?

Ні, натомість достатньо буде інформації про те, що заробіток трудового мігранта не менший за мінімальну заробітну плату в Польщі. На практиці це означає, що іноземець не повинен долучати до документів умови оренди житла або документ, що підтверджує право власності на квартиру, коли подає на розгляд заяву на надання проживання в країні (постійне чи тимчасове). Підтвердити рівень свого соціального забезпечення громадянин України зможе надавши договір працевлаштування, у якому буде зазначено заробітною платою.

Чи потрібно оформляти новий дозвіл при зміні місця роботи?

Ні, у разі зміни назви займаної посади із збереженням переліку її обов'язків або збільшенням годин роботи з пропорційним збільшенням заробітної плати оформляти нове освячення оформляти не потрібно – запрошення на 2 роки до Польщі буде дійсним.

Скільки часу розглядається питання щодо надання дозволу на тимчасове проживання?

Відповідно до нових норм термін розгляду становить 60 днів з дня усунення всіх формальних недоліків у заяві про надання посвідки на проживання в першій інстанції.

Правки до чинного законодавства покликані скоротити бюрократію, прискорити процес отримання дозволу на роботу в Польщі та максимально особистісно орієнтовані. Спрощення документообігу покликане збільшити потік трудових мігрантів у країну та дозволити більшій кількості громадян України реалізувати себе. Адже Польща – країна можливостей, у якій кожен може знайти собі заняття до душі, а схожість менталітету, мови та лояльність роботодавців щодо кваліфікаційних вимог до майбутніх співробітників роблять її ще більш привабливою для громадян нашої держави.